2015-04-03 11:20:07

Na autentičnim mjestima shvatili svu besmisao rata

Potresne slike koje su u muzeju posvećenom Prvom svjetskom ratu u Kobaridu u Republici Sloveniji i spomen grobnici više od 100.000 vojnika poginulih u  tomu ratu  u Redipugli u Italiji,  vidjeli i doživjeli učenici sedmih i osmih razreda PŠ Vižinada zasigurno će u njima ostaviti dojam o besmislu bilo kakvog sukoba, a kamoli rata takvih razmjera.

           

Valter Baldaš, profesor povijesti,  za ovu terensku nastavu učenike je vrlo dobro pripremio, a i sam je na sugestivan način govorio o povijesnim činjenicama uzroka,  povoda i posljedica Velikog, kako je kasnije u povijesti nazvan,  Prvog svjetskog rata, zaključivši da ih i danas osjetimo.

            Učenici su i sami za ovu terensku nastavu pripremili vrlo kvalitetna i zrela izlaganja što kazuje revnost u pripremi za ovakav vid učenja i nastave na mjestima stvarnih  povijesnih događaja, uvidjevši kakvo je zlo taj rat donio  čovječanstvu.

            Poslije toga rata, shvatili su, dogodile su se društvene, kulturne i gospodarske promjene kakve nisu zabilježene nikada u povijesti.

            Govorili su o uzrocima rata, njegovom povodu, bojištima, životu na bojištu, novim oružjima stvorenim za uništenje čovječanstva, svakodnevici izvan bojišta, umjetnosti, ulozi žene u tomu ratu...

            Zorno izabrani eksponati muzeja u Kobaridu, vrhunska prezentacija Velikoga rata od strane djelatnika muzeja, primjerena uzrastu naših učenika, oživjeli  su sve strahote kataklizme i razaranja   koja su se dogodila  prije stotinu godina, a spomen grobnica u Redipugli u kojoj je sahranjeno preko 100.000 vojnika poginulih na bojištima na rijeci Soči i kobariškom ratištu, među kojima i onih s područja tadašnjih hrvatskih krajeva,  sve su učenike ispunili tjeskobom i željom   da se takvo što nikada ne ponovi. 

            Vrijeme praćeno kišom nije dopustilo da se bojišnice Prvog svjetskog rata pregledaju u autentičnom ambijentu na terenu, ali cilj je u potpunosti ostvaren i na ovakav način  bilo bi poželjno organizirati terensku nastavu iz što više nastavnih predmeta.

 

Slavko Ledić


Osnovna škola Jože Šurana Višnjan